Nee, ik ben niet op dieet. Ik verander mijn levensstijl.

Wat een lieve en positieve reacties heb ik gekregen op mijn blog. Dank daarvoor. Erg leuk om te horen dat het mensen inspireert om ook weer eens kritisch naar hun voedingspatroon te kijken.

En dat er gelukkig ook al veel mensen zijn die hun voeding al hebben aangepast en van veel (vage) klachten zijn verlost.

Voeding als medicijn.

Met alle reacties kwamen er ook veel vragen. Ik zal ze hier zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, inclusief wat tips.

Belangrijk!

Ik wil nogmaals heel duidelijk benadrukken dat dit mijn manier is om van die afschuwelijke fybromyalgie-pijnen en extreme vermoeidheid af te komen.

Het is geen dieet, nergens wetenschappelijk op gebaseerd, geen gezonde voedingsrichtlijn en ik word ook nergens voor betaald!

Het is ook geen sapvastenkuur of detox. Gewoon een andere manier van eten die mij geholpen heeft.

Doe altijd waar jij je goed bij voelt. En luister goed naar je lijf. Volg niet blind mijn manier, maar zoek je eigen methode.

Voor mij heeft deze manier zeer positief uitgepakt. Voor een ander werkt het misschien totaal niet.

Neem mee van mijn ervaring wat jou goed doet en waar jij je gezond bij voelt.

Welke sapcentrifuge heb jij?

Ik heb de goedkoopste gekocht. Bij mediamarkt van het merk OK. Ik heb gelet op het minimaal aantal toeren: 750 watt of meer.

Ik heb bewust de goedkoopste gekocht, omdat ik niet wist of dit mij zou helpen en of ik het vol zou houden. In het verleden heb ik al meer dan genoeg uitgeven aan poeders en pillen.

Maar het apparaat bevalt prima. Onderdelen kunnen in de vaatwasser en zit snel weer in elkaar. Na elke sapbeurt spoel ik alles af en 1 keer in de zoveel tijd gaat alles in de vaatwasser.

Waarom heb je geen slowjuicer gekocht?

In de eerste plaats omdat ze een stuk duurder zijn en in de tweede plaats omdat ik me er nog helemaal niet in verdiept had. Na het zien van het filmpje wilde ik zsm beginnen en heb de goedkoopste met 800 watt gekocht.

MAARRRR...nu ik mijn er in verdiept heb en ik de sapjes niet meer wil missen, overweeg ik misschien een slowjuicer te kopen. Het schijnt te zijn dat door de langzame manier van persen en van pulp te scheiden er minder zuurstof bijkomt en de meeste smaak en vitaminen behouden blijven.

Aan de andere kant zijn er ook weer berichten die dit tegenspreken. Ik ben er dus nog niet helemaal over uit.

Op www.slowjuice.nl vind je hier veel info over.

Blijven er wel genoeg vitamines en vezels over? Er blijft zoveel pulp achter?

Ja! Er blijven meer dan voldoende vezels vitaminen mineralen en enzymen over. Wil je toch wat met het pulp doen, kijk dan op www.gewoonlekkergroen.nl onder 'wat te doen met pulp'.

Kun je het sap bewaren / van te voren klaarmaken?

Het sap kan 48 uur worden bewaard. Goed afgesloten en koel. Je kunt dus "vooruit werken". Scheelt je een hoop tijd en schoonmaakwerk!

Eet je alleen sapjes?

Nee! Absoluut niet! De eerste 5 dagen heb ik mij heel streng aan de 3-maal-daags-juice gehouden. Tussendoor at ik ongezoete cranberries, noten, gekookt ei, avocado, eigengemaakt brood.

Nadat de pijnen verdwenen waren en de energie tevoorschijn kwam, nam ik de sapjes als ontbijt en lunch. 

Nogmaals: ik ben niet op een dieet om af te vallen! Dat was overigens wel een aangename bijkomstigheid, maar ik wilde primair van de pijnen af.

's Avonds at ik weer gewoon mee, maar wel met extra (gekookte) groenten, salade en weinig aardappeltjes of volkoren rijst of pasta en stukje vlees én jus want ik ben niet op dieet.

Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te vermijden wat bewerkt is en zo vers mogelijk. Daar doet mijn lijf het gewoon het beste op!

Wat kan er allemaal in?

Dat is heel simpel: eigenlijk alles! Alles naar eigen smaak en die is voor iedereen anders. Natuurlijk wel groenten die sap bevatten. De steel van een broccoli bijvoorbeeld geeft veel sap, maar de roosjes niet. Probeer gewoon en vind je eigen zalige sap! 

Ik vind een sap met spinazie, wortel, komkommer, courgette, rode kool, spitskool, tomaat, peterselie, appel, druiven, broccolisteel erg lekker. Maar sommige houden van bleekselderij en gember...moet ik niet aan denken!

 

Voeg alleen niet teveel fruit toe. Het suikergehalte schiet omhoog en dat willen we nou juist net niet.

 

Een banaan of avocado geven geen sap en verstoppen alleen maar je filter. Wil je deze toch eten, voeg ze dan als laatste toe aan je sapkan en pureer met een staafmixer.

Ook zacht fruit als kiwi, aardbeien, peer, frambozen, bramen en bessen kun je beter achteraf toevoegen. 

 

Maar nogmaals: liever zoveel mogelijk groente toevoegen.

Doordat mijn lichaam zich als het ware gereset voelde na de sapweek, probeerde ik weer eens mijn vertrouwde ontbijt havermout met melk. Binnen een half uur kreeg ik last van mijn darmen en moest ik even gaan liggen, zo moe werd ik. Dit gebeurde ook met een roomijsje. Een week later probeerde ik dat nog eens, en wederom hetzelfde. 

Ik vermoed dat ik iets gevoeliger ben voor lactose dan ik dacht. 

Blijf dicht bij jezelf

Door bewuster over je eten na te denken en er goed bij stil te staan wat je nou eigenlijk in je mond stopt, doe je jezelf een groot plezier.

Wat ík verder eet als lunch of diner of tussendoor is helemaal niet interessant of belangrijk.

Er zijn op internet meer dan genoeg sites te vinden met lekkere en gezonde recepten.

Ik mag aannemen dat de meeste mensen snappen dat roze koeken of paprikachips geen gezonde tussendoortjes zijn. En dat eten uit een pakje weinig voedingswaarde heeft. 

Maar daar gaat mijn verhaal ook niet over. Ik hoop dat meer mensen die last hebben van fybromyalgie zich hierdoor beter gaan voelen. Voor een kennis van mij met reuma werkt deze methode ook goed. 

 

Het is niet mijn taak om een 'levensstijl' te verkondigen.

We zijn allemaal verantwoordelijk voor onszelf.

Mijn doel is om te laten zien dat ik door een andere manier van eten van mijn fybromyalgie-klachten ben verlost en er een leven zonder pijn en meer energie voor heb teruggekregen!